Amour sacré de la patrie

Woensdagavond organiseerden koning Albert en koningin Paola naar jaarlijkse gewoonte het Kerstconcert in Bozar. Op het programma stonden werken van Bartok, Rodrigo en Beethoven, maar ook de beruchte aria ‘Amour sacré de la patrie’. Deze aria komt uit de opera ‘De Stomme van Portici’ van de Franse componist Daniel François Esprit Auber. Op cobra.be kan je een opname bekijken van deze aria op de repetitie (http://www.cobra.be/permalink/1.925382).

Persoonlijk ben ik de tel kwijtgeraakt hoeveel dagen we ondertussen al zonder regering zitten, maar het is alleszins al meer dan lang genoeg. Gelukkig hebben we in deze tijden van communautaire onrust nog het Nationaal Orkest van België, dat ons met deze opzwepende aria even terugvoert naar het gezegende jaar 1830, het jaar waarin ons land ontstond. Op 25 augustus 1830 werd ‘De Stomme van Portici’ namelijk opgevoerd in de Brusselse Muntschouwburg, ter ere van de 58e verjaardag van Willem I, koning van het Verenigd Koninkrijk der Nederlanden. Na de uitvoering waren de gemoederen zo oververhit geraakt dat er anti-Hollandse rellen uitbraken in de Brusselse straten, en een aantal overheidsgebouwen werden al snel ingenomen. De opstandelingen waren vooral zeer ontroerd en bewogen door het duet ‘Amour sacré de la patrie’. De patriottische tekst van deze aria lokte een rel uit onder de toeschouwers die uiteindelijk de aanleiding zou blijken voor de Belgische Revolutie: ‘Amour sacré de la patrie, rends-nous l’audace et la fierté; A mon pays je dois la vie, il me devra sa liberté.’

Over naomihoornaert
Mijn naam is Naomi en ik studeer journalistiek aan de UGent. Maar daarnaast ben ik ook muzikant, en enorm geïnteresseerd in kunst en muziek. Als ik een krant of tijdschrift opensla ga ik dan ook altijd meteen op zoek naar nieuws of interessante reportages met betrekking tot deze topics. Op deze blog wil ik dus schrijven over bepaalde berichten over kunst en muziek in de media die mijn aandacht hebben getrokken!

Geef een reactie

