De toekomst van de kunstkritiek

Op 18 november werden in Brussel de laureaten bekendgemaakt van de Prijs voor de Jonge Kunstkritiek. Er zijn twee categorieën in deze wedstrijd: recensie en essay. De Prijs voor de Jonge Kunstkritiek is een tweejaarlijkse wedstrijd die opgericht werd in 2008, met het doel een nieuwe generatie kunstcritici te stimuleren. De Prijs wil dus de toekomst van de kunstkritiek in de media verzekeren, en dit is volgens mij een welgekomen tegengewicht voor een aantal recente ontwikkelingen. De laatste jaren zijn de cultuurkaternen van de meeste Belgische dagbladen namelijk fors uitgedund, vaak ten voordele van lichter en makkelijker leesbaar nieuws. Zo leest u wel in de krant dat Jantje Smit op zijn veertigste wil stoppen met zingen, of dat Teri Hatcher na zeven jaar genoeg heeft van Desperate Housewives, maar niet dat er in Londen twee volstrekt onbekende vioolsonates van de Italiaanse componist Antonio Vivaldi zijn ontdekt. U weet wel, die kerel van de ‘Vier Seizoenen’. Persoonlijk vind ik de vondst van 300 jaar oude manuscripten toch net iets interessanter dan de carrièreplannen van Jan Smit. Maar dat kan ook aan mij liggen natuurlijk…

Ook over de uitreiking van de Prijs voor de Jonge Kunstkritiek las ik niets in de krant. Jammer. Want de laureaten van deze wedstrijd zijn wel de toekomst van de kunstkritiek, die absoluut een belangrijke plaats bekleedt in de hedendaagse maatschappij. Ik zou het niet beter kunnen zeggen dan met de woorden van Oscar van den Boogaard in het juryrapport van 2008: ‘De kunstcriticus heeft een te belangrijke rol te spelen, hij kan de brug zijn tussen kunstwerk en toeschouwer, de kunst ontsluiten voor de rest van de wereld. Hij kan opvoeden, enthousiasmeren, verbazen. Kunst in een wereld die ophoudt te denken en kijken is louter nog decor. Een beeldentuin waarin de mens zich gedachteloos rondwentelt.’ (http://www.jongekunstkritiek.net/)

Over naomihoornaert
Mijn naam is Naomi en ik studeer journalistiek aan de UGent. Maar daarnaast ben ik ook muzikant, en enorm geïnteresseerd in kunst en muziek. Als ik een krant of tijdschrift opensla ga ik dan ook altijd meteen op zoek naar nieuws of interessante reportages met betrekking tot deze topics. Op deze blog wil ik dus schrijven over bepaalde berichten over kunst en muziek in de media die mijn aandacht hebben getrokken!

Geef een reactie

