Joke Schauvliege: part 2!

Joke Schauvliege mag dan misschien een gebrek aan media-ervaring hebben, haar tegenstanders uit de culturele sector hebben dat allerminst. De plannen van mevrouw de minister om de Vlaamse Opera te fusioneren met het Koninklijk Ballet van Vlaanderen stuitten de afgelopen weken op groot verzet, onder andere bij het Ballet van Vlaanderen zelf. En dat verzet kwam voluit in de media aan bod. Zo uitten de dansers van het KBVV hun ongenoegen over de plannen van de minister in een Open brief aan Mevrouw Joke Schauvliege. Kathryn Bennetts, de artistiek directeur van het Koninklijk Ballet van Vlaanderen die het gezelschap zijn internationale uitstraling gaf, kondigde op haar beurt in de media aan dat ze ontslag zal nemen aan het einde van haar termijn in 2012. Bennetts gaf vervolgens allerlei interviews in verschillende media waarin ze haar onvrede in verband met de plannen van Joke Schauvliege liet blijken. Zo noemde Bennetts Schauvliege in een geëmotioneerd interview op de VRT ‘ignorant and arrogant’ (Bennetts: \). Volgens Bennetts, die tijdens het interview bijna in tranen uitbarstte, heeft de minister geen flauw benul hoe een balletgezelschap nu eigenlijk in elkaar zit en weet ze überhaupt niet wat kunst is… Ondertussen verschijnen ook op sociale netwerksites allerhande steungroepen voor het Ballet van Vlaanderen en voor Kathryn Bennetts, zoals de facebookpagina ‘Support the Royal Ballet of Flanders’.

 En Joke Schauvliege? Die reageerde op deze mediastorm met een kurkdroog persbericht waarin ze de kritiek probeerde te weerleggen (http://www.jokeschauvliege.be/pers/persberichten/reactie_op_kritiek_koninklijk_ballet_van_vlaanderen/ ). Als je deze open brief vergelijkt met die van de dansers van het KBVV en de emotionele interviews van Kathryn Bennetts, dan denk ik dat Schauvliege het nog steeds niet echt begrepen heeft…

Over naomihoornaert
Mijn naam is Naomi en ik studeer journalistiek aan de UGent. Maar daarnaast ben ik ook muzikant, en enorm geïnteresseerd in kunst en muziek. Als ik een krant of tijdschrift opensla ga ik dan ook altijd meteen op zoek naar nieuws of interessante reportages met betrekking tot deze topics. Op deze blog wil ik dus schrijven over bepaalde berichten over kunst en muziek in de media die mijn aandacht hebben getrokken!

One Response to Joke Schauvliege: part 2!

  1. Marcus says:

    Je kunt je natuurlijk afvragen hoe nuttig het is ‘emotioneel’ te reageren op iemand die – in crisistijden – 2 miljoen extra subsidiëring per jaar vraagt, voor een organisatie die – los van de kwalitatieve werking – al jarenlang financieel verlies lijdt. Van de dansers vraag ik me af of ze zelf weten hoe de vork in de steel zit en hoe dicht ze financieel bij de afgrond zaten…

Geef een reactie

